Feb 16, 2012

Gigih Kumpul EBM

Sebenarnya aku stat buat stok EBM (Express Breast Milk) dalam masa lebih kurang 3 minggu sebelum aku naik keje...Actually, sebulan sebelum aku stat keje, aku dh train Aiman minum susu guna botol..setiap hari time siang dr kul 8 pagi sampai 5 petang aku akan bg dia minum guna botol, so aku ada 4 sesi pam tiap2 hari..iaitu :

  • pukul 6 pagi - aku akan pam if Aiman tido.selalu time ni dapat dalam 5 oz.susu fresh ni aku akan pastikan Aiman minum n habiskan sebelum pukul 10 am..sebab susu yg baru perah tahan sehingga 8 jam pada suhu bilik and if susu tu baby dh minum sikit boleh tahan sampai 4 jam. selalunya aku just isi dalam botol dalam 2.5-3 oz sahaja utk setiap feeding session.
  • pukul 9.30 pagi - time ni selalu aku pam leh dpt 8 - 10 oz..aku hanya guna dalam 3-4 oz sahaja utk Aiman minum pukul 11..sebab selalu time ni dia tido and bangun kul 11 untuk minum..baki dlm 5 oz aku simpan dlm fridge bahagian bawah(chiller).
  • pukul 1.00 tgh - kadang2 aku pam lewat ckit sbb kalut masak sama time ni..tp aku akan make sure xlebih kul 2 aku akan pam..hasil kalo pump time ni leh dpt dlm 5-6 oz...aku hanya guna 3 oz sahaja untuk Aiman minum kul 3 petang..selebihnya aku simpan fridge macam tadi..
  • pukul 4.30 - 5.00 petang - kadang2 aku skip pump time ni and bagi direct bf kt Aiman.and kalo pump pun leh dpt dlm 5-6 oz jugak..aku guna 2 oz utk AIman minum guna botol..selebihnya simpan dalam fridge..
Macam tu la aku stat kumpul stok susu untuk Aiman, sebab time ni AIman minum xbyk sangat, paling banyak pun 3 oz jer dia minum untuk satu sesi tu pun lambat nak abes kena bg ulang2 dalam masa sejam untuk dia habiskan. Susu yang aku simpan dalam fridge bawah aku biar sampai 3 - 5 hari, and lepas tu aku transfer ke bahagian freezer untuk bagi beku supaya susu boleh tahan sampai 3 bulan..dalam seminggu aku kumpul dapat la banyak ni


Bila dah stat keje, hari2 aku bawak 6 botol x 3 oz ke nursery..(4 fresh + 2 EBM yg dah di nyah beku)..tapi, tiap2 hari pun akan ada lebih dalam 3 botol sebab Aiman minum xbanyak lagi..cuma sekarang dah masuk 5 bulan baru dia stat minum banyak dalam 4oz x 4 botol sehari time kat nursery..


hari2 ke nursery aku bawak susu dalam botol ni bubuh dalam cooler bag..yg mana EBM aku simpan dlm plastik bag aku akan bawak turun ke peti ais bawah semalaman, pagi2 aku salin susu tu masuk botol macam ni, and label nombor 1 sampai 6...aku label guna masking tape je, senang nak buang bila nak cuci botol...:-)

Aku guna plastik bag brand Fiffy ni untuk simpan EBM untuk dibekukan supaya lebih jimat ruang dalam freezer..1 plastik leh muat 6oz susu..

So, tiap2 hari aku akan pump kat ofis, aku hanya sempat pump 2 kali ja pagi and petang..tiap2 hari aku dapat bawak balik dalam 16 - 18 oz...Kalau kat rumah aku lebih selesa guna pam avent manual, tapi bila kat ofis aku guna yg Spectra3 ni..sebab boleh double pumping and jimat masa..aku pump dalam 10 - 15 minit saja..



ini lah beg pump yang aku usung hari2 p ofis, dalam beg tu muat siman pump S3 , cooler bag and botol2 susu..

Bila dah sebulan lebih aku stat keja, stok susu EBM Aiman yg aku dapat kumpul makin bertambah, freezer aku pun dah penuh sampai xtau nak susun macammana lagi dah..tengok la pic kt bawah ni..aku nak simpan lauk pun dah xmuat, yg ada selain susu dalam tu hanyalah daging burger dan aispack saja....hehe


Lepas discuss2 ngan hubby, kami decide untuk beli deep freezer...mula2 aku tringin nak beli yg jenis upright brand Faber..tp bila survey kat Ipoh ni xda kedai yg jual peti ais mcm tu and price pun agak mahal sampai RM1K lebih..last2 kami beli yg jenis chest freezer brand Mistral..tadaa.....freezer ni aku simpan dalam bilik kat bawah and bilik tu slalu kami kunci untuk elak alim masuk main2 and takut tertutup suis freezer ni..


Jadi sekarang settle la masalah aku, dah xpayah pening2 fikir nak sumbat susu kt mana lagi dah..semuanya aku transfer masuk dalam df ni..bila dah masuk sini nampak macam ckit pulak..ini stok dr bulan November sampai Januari..bila dah simpan dalam df ni EBM ni bleh tahan sampai 6 bulan..bila tgk ada banyak lagi ruang dalam df ni yg boleh isi, semakin bersemangat aku nak pumping2 kumpul stok untuk Aiman..


Walaumacammanapun, aku lebih utamakan bagi fresh milk kat Aiman, cuma bila ada susu lebih yg xguna sampai 5 hari baru aku transfer masuk df ni..and tiap2 hari aku still keluarkan 1 @ 2 bag susu EBM ni untuk bawak ke nursery...kena ingat ya, prinsip FIFO mesti sentiasa diamalkan bila rolling stok susu ni..:-)

6 comments:

  1. Wahhhh... bestnya aiman. dapat susu ori.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..murah rezeki Aiman setakat ni...:-)

    ReplyDelete
  3. Hebat.mcm mana susu let byk cmtu..boleh share tips? 1 pumping session brapa lama?

    ReplyDelete
  4. stok umaira 10 botol je. pumping hr ini utk bekalan hr esok. alhmdulillah hgga hr ni masih cukup umaira. moga allah murahkn rezeki kita semua

    ReplyDelete
  5. ok tak brand ni? tgh survey2 deep freezer ni.. utk stok ebm...

    ReplyDelete
  6. saya pun biasa pam 4 kali sehari..lebih kurang sama masa ngn puan jugak..Alhamdulillah..walaupun susu badan saya bukan dalm kategori melimpah ruah, berkat selalu mengepam, freezer kat rumah penuh jugak..ade 2bln lebih lagi mase utk kumpul stok sebelum mula kerja balik..saya ambil cuti bersalin 3 bulan + sebulan cuti tanpa gaji..saya pun tengah survey deep freezer nie..harapnya dapat membantu menjayakan isi penyusuan sus ibu sehingga 2 tahun:)

    ReplyDelete